Uitstelgedrag voorkomen – 7 manieren om te stoppen met uitstellen

Uitstelgedrag

Uit wetenschappelijke studies blijkt dat veel mensen uitstelgedrag vertonen en dat de helft hier stressklachten door ervaart. Hoe komt het dan toch dat we massaal uitstellen én hoe kan je gedrag voorkomen?

Uitstelgedrag voorkomen - wat is het precies?

Wanneer je het woordenboek erbij pakt, kom je deze uitleg tegen:

Uitstelgedag: "Het uitstellen van taken die je zou willen of moeten doen."

Er zijn veel oorzaken voor uitstelgedrag. Dit maakt het ook zo lastig om er voor eens en voor altijd mee af te rekenen, en dat terwijl het ook zoveel lichamelijke en mentale ongemakken met zich meebrengt.

Wat zijn de gevolgen van dingen uitstellen?

De gevolgen van dingen voor je uitschuiven, zijn niet gering. Denk hierbij aan: 

  • Stress
  • Geïrriteerdheid
  • Schuldgevoelens
  • Angstgevoelens
  • Slapeloosheid
  • Apathie

Door het regelmatig uitstellen van taken bouw je een onnodige hoeveelheid stress op in je lichaam. Dit is de start van een vicieuze cirkel welke vrij lastig te doorbreken is. Stress zorg er namelijk onder andere voor dat je het nog lastiger vindt om aan een taak te beginnen. Ook draagt stress bij aan slapeloosheid, geïrriteerdheid en schuld- en angstgevoelens. Wanneer je niet met (ernstig) uitstelgedrag aan de slag gaat, kan het je op een gegeven moment allemaal niets meer schelen. Het gevolg hiervan kan zijn dat je apathische gevoelens krijgt, zoals emotieloos, onverschilligheid, gebrek aan initiatief en motivatie.

Je kan uitstelgedrag voorkomen!

Denk je nu: damn, dit wil ik helemaal niet? TOP! Want het kan ook anders. Mag je dan nooit meer taken uitstellen? Natuurlijk mag dat wel, maar dan maak je een bewuste keuze en die vallen eigenlijk onder verschuivende prioriteiten.

Maar, voordat we doorgaan naar de tips, is het belangrijk dat je beseft dat jouw uitstelgedrag ergens vandaan komt. Wanneer je deze kunt tackelen ben je al een heel eind.

De volgende gevoelens kunnen triggers zijn voor uitstelgedrag:

  • Angst – Angst voor falen. Angst voor het dragen van de verantwoordelijkheid. Angst voor succes. Enzovoort
  • Perfectionisme – Wat is perfect? Perfect bestaat niet. Dit is afhankelijk van een ieders perspectief. Wat voor jou 100% is, is voor de ander 80% of 120%. We hebben allemaal een ander uitgangspunt.
  • Gebrek aan motivatie – Is je doel helder genoeg? Weet je waarom je het doet? Zonder doel geen motief. Zonder motief, geen motivatie.
  • Vermoeidheid – Gebrek aan slaap en slecht voor jezelf zorgen is een belangrijke oorzaak van uitstelgedrag. Wanneer je vermoeid bent, daalt je wilskracht. Wanneer je wilskracht daalt, kan je lastiger moeilijkere keuzes maken.
  • Afleiding – Mobiel. Gedachten. Kinderen. Partner. Verzoeken van derden. Wat leidt jou af?
  • Gebrek aan deadline – Alles wat je hebt gaat op. Zo ook tijd. Wanneer je geen tijdsdruk voelt werk je minder effectief (Parkinsons Law). Is je tijdsdruk te krap, dan werk je wellicht effectiever, maar ben je ook gevoeliger voor fouten.

Zoals je leest, zijn er nogal wat veroorzakers van uitstelgedrag. Door kleine veranderingen door te voeren en steeds verder te optimaliseren, zal je stap voor stap breken met uitstelgedrag.

7 manieren om uitstelgedrag te voorkomen

Tijd voor 7 praktische stappen om uitstelgedrag te voorkomen.

    1. Maak een grote taak kleiner – Wanneer een taak te groot is, is het lastig om “over de taak heen” te kijken. Wellicht ligt de taak buiten je zone van comfort en vind je het spannend om te doen. Je amygdala (reptielenbrein = oudste stukje van je brein) zal er alles aan doen om je af te leiden van deze taak. Het ziet namelijk niet het verschil tussen reëel gevaar en iets waar we ons gewoon niet prettig bij voelen. Door je grotere taak of project op te hakken in kleine taken waarbij je denkt: “Zo simpel? Dat lukt me wel!” voorkom je de gevoelens van angst en zal je veel minder last hebben van uitstelgedrag.
    2. Maak een takenlijstje – Het maken van een takenlijst motiveert je om deze taken af te willen ronden. Waar echter veel mensen de fout in gaan is dat het maken van de takenlijst zelf hun nummer 1 prioriteit wordt. Hierdoor komen ze niet verder. Ze verliezen zichzelf in het maken van takenlijstje, maar jij niet! Na het lezen van deze blog weet je dat dit een valkuil kan zijn. Schrijf op wat je deze week wilt afronden, dat is je focus.
    3. Leg de lat niet te hoog – Wanneer je de lat te hoog legt maak je het weer te moeilijk voor jezelf. Je berg met taken is te groot, je kunt er niet overheen kijken, je amygdala (is ie weer!) gaat loeien en bam, uitstelgedrag! Wanneer ligt de lat voor jou (veel) te hoog? Probeer daar net iets onder te blijven en stretch jezelf langzaam aan steeds iets meer. 1 taak starten en afronden is bezig dan aan 100 taken beginnen, niets afronden en heel veel fouten maken door de afleiding. Gaat dat goed? Dan kan je, afhankelijk van jouw persoonlijke draagkracht, jezelf steeds een beetje meer uitdagen.
    4. Bepaal je prioriteiten – Stel jezelf de volgende vragen. Wat heeft de grootste positieve impact wanneer je dat nu oppakt? Wat heeft de grootste negatieve gevolgen wanneer je er niets mee doet? Dat zijn je prioriteiten. Pak de 1 – 3 belangrijkste taken daar werk je aan. Beginnen en afmaken. Dag nog niet voorbij, maar wel tijd over? Bepaal opnieuw 1-3 taken.
    5. Zorg voor zo min mogelijk afleiding – Die collega die steeds binnenstapt voor een kletspraatje? De meldingen op je mobiel? Je partner die voor ieder wissewasje belt? Laat jezelf niet afleiden. Communiceer wanneer je wel en wanneer je niet gestoord kan worden. Zet alle meldingen van je telefoon uit en zet je telefoon in niet storen modus. Komen er taken in je op die je niet mag vergeten? Schrijf ze op en ga terug naar je actuele taak.
    6. Voer kleine taken direct uit  – Soms maken we het onszelf onnodig lastig. Die was die op de trap ligt, dat vaatwasser die je nog leeg moet halen, het kleed dat je wilt opvouwen. Doe dit soort dingen gelijk. Het kost mentaal heel veel energie. Zet je ze op je takenlijstje dan kost het meer tijd om je taak op te schrijven, over en over te lezen bij het bepalen van je prioriteiten en uiteindelijk uitvoeren. Las desnoods 30 minuten per dag in voor zoveel mogelijk van dit soort kleine taken. Moet je opletten hoe opgeruimd je huiskamer (of kantoor, bureau, slaapkamer, enzovoort) kan zijn in slechts 30minuten.
    7. Werk aan je mindset – Last but not least. Not at all! Alles verandering begint met mindset. Mindset is een verzamelnaam voor onze denk- en gedachtepatronen. Hoe je denkt over bepaalde situaties maakt hoe je reageert. Door onze manier van denken aan te passen omtrent een specifieke situatie zullen wij onze reacties kunnen sturen. In plaats van: “Dit is spannend, dit kan ik niet” -> “Ik weet nog niet hoe het moet, tijd om weer wat nieuws te leren.” of “Ik heb hier geen zin in” -> “Als ik dit nu doe, dan pluk ik daar straks de vruchten van”.

Het is nogal een lijst met tips en advies, maar pak niet alle mogelijke oorzaken tegelijk aan. Dan maak je het wederom te groot, waardoor je niet alleen gaat uitstellen, maar vooral afstellen. Je verliest overzicht en hierdoor motivatie.

Pak jouw belangrijkste oorzaak van uitstelgedrag aan en ga hiermee aan de slag. Bouw nieuwe gewoonten in om terugval te voorkomen en kom dan terug naar deze blog om opnieuw een oorzaak weg te nemen.

P.s. Ben je klaar met zelf uitvogelen en wil je echt hiermee aan de slag? Dan is de cursus plannen wellicht een goede volgende stap. Hier hebben we het niet alleen over uitstelgedrag, maar alle belangrijke facetten van het plannen komen aan bod.

De deuren zijn tijdelijk gesloten.

Naar verwachting zal de cursus plannen april/mei 2021 weer beschikbaar zijn.

Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer de deuren weer openen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief! 

.

Misschien vind je dit ook interessant!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *