Overzichtelijke planning maken - hoe doe je dat als ondernemer?

overzichtelijke planning maken

Een overzichtelijke planning maken is iets waar veel ondernemers tegenop zien. Je hebt veel op je bordje en meer dan genoeg taken die open staan. Hoe zorg je er nou voor dat al deze werkzaamheden in een overzichtelijke planning terechtkomen? Ik zet een aantal handige tips en tricks voor je op een rij en ik benoem direct de valkuilen. Dan hoef jij daar niet meer in te trappen. 

Waar voldoet een overzichtelijke planning aan?

Inmiddels ben ik al jaren werkzaam als effectiviteitsspecialist, maar ik ben zelf lang niet altijd even effectief geweest. Dit kwam omdat ik dacht dat ik mezelf moest houden aan de ‘standaard’ regels die gelden voor het maken van een planning. Zoals netjes je to-dolijstje volgen en je planning in beton gieten. Als het eenmaal op papier stond, moest het ook gebeuren. Toch? 

Niets is minder waar, want ik kwam er al snel achter dat een overzichtelijke planning maken per ondernemer enorm verschilt. Zelf doe ik het bijvoorbeeld heel goed op plannen vanuit flow. Een overzichtelijke plannen voldoet dus niet aan een standaard regel, maar past zich aan aan jouw manier van ondernemen. 

Plannen is dus eigenlijk voor iedereen weggelegd, zolang je maar weet wat bij je past! 

Wat gebeurt er als je geen overzichtelijk plan hebt?

Kan je zonder stevige planning geen goede ondernemer zijn? Wat mij betreft wel. Maar als ik eerlijk ben, weet ik zeker dat jij een nog betere ondernemer zou zijn wanneer je wel vanuit focus werkt. 

Zonder planning werken kan namelijk nogal wat nadelen hebben. Zo hebben veel ondernemers het gevoel dat ze aan het einde van de dag nog lang niet alles af hebben, terwijl er wel hard gewerkt is. Je ‘moet’ altijd nog zoveel en die lijst met taken houdt maar niet op.

Van ondernemende moeders hoor ik vaak dat ze de chaos van werk ook mee naar huis nemen. Hierdoor is er geen scheiding meer tussen werk en privé en dit zorgt ervoor dat je constant ‘aan’ staat. 

En als er iets niet goed is voor je mentale staat, dan is dat het wel. 

Een planning maken - vier tips op een rij

Een planning maken begint dus bij jezelf. Wie ben jij als ondernemer en wat heb jij op dit moment nodig? 

  • Tip 1: zet al je werkzaamheden op een rij en sla geen enkele activiteit over, ook al ben je er maar vijf minuutjes aan kwijt. Het is heel belangrijk dat je duidelijkheid hebt, voordat je aan de slag gaat met het maken van een planning. 
  • Tip 2: kijk kritisch naar wat je echt zelf moet doen en naar wat je eventueel kan uitbesteden of laten vallen. Bij welke taken ben jij echt nodig en welke kunnen ook uitgevoerd worden zonder jouw hulp? 
  • Tip 3: wees niet te streng voor jezelf. Hoeveel tijd heb je echt te besteden? Misschien wil je wel meer uren in een dag, maar als deze er niet zijn, houdt het op. 
  • Tip 4: Schakel een expert in wanneer het je niet lukt om een overzichtelijke planning te maken. 

Samen focussen op jouw succes

Als zakelijk planner heb ik al vele ondernemers mogen helpen bij het neerzetten van een supersterke planning. Ik kijk naar de kwaliteiten van deze toppers, maar ook naar de valkuilen. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat jouw focus goed is en jouw planning op orde?

Tijdens een focussessie bespreken we in een aantal uur welke manier van plannen voor jou werkt, hoe je dit zelf voor elkaar krijgt en vooral ook hoe je dit vol kan houden.

Ben jij het ook zat om altijd achter de feiten aan te lopen en dat eeuwige zeurende gevoel dat je nóg meer moet doen? Maak direct een afspraak en dan spreek ik je snel.