Wat zijn jouw kerntaken als ondernemer?

Rollen in een bedrijf

Als ondernemer zijn we ontzettend goed in onszelf ‘bezig houden’. Dat is tenslotte waar het ondernemerschap om draait. Wij creëren ons eigen werk. Belangrijk is echter wel dat je je blijft focussen op de taken die daadwerkelijk het verschil maken in jouw bedrijf. Een slimme methode om achter je belangrijkste taken te komen is door te ontdekken wat jouw kerntaken als ondernemer zijn.

Hoewel deze blog is geschreven voor ondernemers kan het ook interessante inzichten geven wanneer je in loondienst bent. Schrijf deze blog daarom niet gelijk af wanneer je geen eigen bedrijf hebt.

Wat zijn kerntaken?

Kerntaken zijn taken waarmee jij de grootst mogelijke waarde toevoegt aan jouw bedrijf of organisatie. Vaak zijn je belangrijkste werkzaamheden terug te voeren tot 3 specifieke kerntaken. Voor deze kerntaken draag jij, en niemand anders, de verantwoording.

Onlangs las ik het boek “Eat that frog” van Brian Tracy. Het gedeelte over kerntaken spreekt me enorm aan. Door deze kennis op de juiste manier in te zetten bespaar je ontzettend veel tijd. Daarnaast verhoog je je effectiviteit (doeltreffendheid), je besteedt ten slotte tijd én energie aan de taken die écht het verschil maken in jouw bedrijf. 

Pareto-principe - Oftewel de 80/20 regel

Wellicht heb je wel eens gehoord van de Pareto-principe. Een ‘wet’ die zegt dat 20% van de taken zorgt voor 80% van de gewenste resultaten. Dit wordt ook wel  de 80/20 regel genoemd. 

Met oog op de werkzaamheden die we uitvoeren binnen ons bedrijf komt het erop neer dat slechts 20% van onze werkzaamheden zorgen voor 80% van de gewenste uitkomsten. Stel je eens voor wat er zou kunnen gebeuren met je bedrijf wanneer je de overige 80% van je tijd (die voor slechts 20% van de gewenste uitkomst) besteedt aan de taken die het verschil maken. Of in je gezin, omdat je jezelf hebt vrijgespeeld?

Wil je meer weten over het Pareto-principe, lees dan het mooie artikel dat je hierover kunt vinden op Wikipedia.

Brian Tracy schrijft hierover in zijn boek:

“Van de 10 taken die jij op je lijst hebt, hebben 2 taken de meeste waarde voor de gewenste resultaten. Die taken moet je als eerste uitvoeren. Maar dat is ook de taak die we over het algemeen voor ons uitschuiven. 

De taken met de meeste waarde zijn vaak de lastigste en meest complexe, maar het rendement en de beloning wanneer je ze effectief voltooit kunnen gigantisch zijn. Focus daarom altijd eerst op de cruciale 20%.”

Hoe kom je erachter wat je kerntaken als ondernemer zijn?

Kerntaken zijn taken waarmee jij de grootst mogelijke waarde toevoegt aan jouw bedrijf of organisatie. Tijd om te ontdekken wat jouw kerntaken zijn. Deze kan je op de volgende manier achterhalen:

  • Hou gedurende een bepaalde periode (week of maand) alle taken bij die jij zelfstandig uitvoert.
  • Vervolgens stel je jezelf de volgende vraag: “Wat als ik maar 1 ding zou mogen doen?” Welke taak levert dan de belangrijkste bijdrage aan jouw bedrijf?
  • Deze vraag herhaal je met de 2e en 3e belangrijkste taak op je lijst.
De taken die hieruit rollen zijn in 80% van de situaties samen te vatten tot jouw drie belangrijkste kerntaken. Deze kerntaken zijn taken die je zelf uit dient te voeren. 
 
Alle andere taken op de lijst zijn ondersteunende taken of aanvullende taken die je kunt delegeren, inkrimpen, uitbesteden of schrappen.

De belangrijkste taken als ondernemer

Wat jouw drie belangrijkste taken als ondernemer zijn, hangt af van de structuur van je bedrijf. Ik ga er in deze even vanuit dat je ofwel als ZZP’er ofwel met een klein team onderneemt. 

Eén kerntaak die bij veruit de meeste ondernemers terugkomt, is sales. Dan bedoel ik niet zichtbaar zijn, funnels bedenken, koffiedates, enzovoort. Ook dat is natuurlijk belangrijk, maar wanneer je hieruit geen verkopen realiseert, kan je ze net zo goed niet uitvoeren.

Onder de kerntaak sales vallen wat mij betreft uitsluitend de activiteiten waardoor je op regelmatige basis verkopen realiseert, oftewel Inkomen Producerende Aciviteiten (IPA’s). Als ondernemer ben jij, en niemand anders, keihard verantwoordelijk voor de financiële resultaten van je bedrijf. Geen omzet betekent geen bedrijf.

Kan je als ondernemer taken uitbesteden?

Het besef dat je 80% van je taken zou kunnen laten vallen (schrappen, uitbesteden, delegeren), kan voelen als een last die van je schouders valt. Aan de andere kant hoor ik ook het ongeloof, want alle taken zijn belangrijk! Dan heb je eigenlijk maar 2 opties: doorgaan zoals je nu bezig bent of ontdekken waar ruimte zit voor jou.

Maar wat nou als je nog niet de financiële middelen hebt om (gedeeltelijk) taken uit te besteden? Ook dan helpt het bepalen van jouw kerntaken je bij het stellen van de juiste prioriteiten gedurende de dag.

Als ondernemer kan je verzanden in alle taken die je nog moet doen. Je takenlijst is eindeloos en als je niet oplet wordt hij alleen maar langer. Door te bepalen wat je kerntaken zijn, je te focussen op wat écht het verschil maakt (sowieso sales) zal je bedrijf groeien en zal je uiteindelijk stapsgewijs bepaalde taken kunnen uitbesteden!

Wat zijn jouw kerntaken als ondernemer? 

Misschien vind je dit ook interessant!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *