Druk in je hoofd? Zo kom je tot rust

Druk in je hoofd

Wanneer ik ondernemers help bij het maken van hun planning valt me één ding op: ze denken allemaal dat ze het heel druk hebben. Dat deze toppers bergen verzetten, staat vast. Maar met de drukte valt het in de praktijk best mee. Het zijn succesvolle ondernemers en ja, natuurlijk hebben ze een waslijst aan taken. Maar de onrust vindt vooral plaats in hun hoofd. Ben jij ondernemer en is dit herkenbaar voor jou? Ga dan aan de slag met deze vier praktische stappen om de rust terug te vinden. 

Rennen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Een zekere meneer heeft hier niet voor niets een liedje over gemaakt, want het is iets wat we allemaal doen. Als ondernemer heb je heel veel op je bordje, maar we maken het onszelf vaak ook (onnodig) druk. Door mijn ervaring als zakelijk planner weet ik wat de valkuilen voor ondernemers zijn en ook hoe je weer terug kan keren naar de rust. 

1. Maak een dumplist

Probeer niet alles te onthouden. Niet wat je moet doen. Niet wat je wil doen. Niet wat je ooit misschien als droom, idee of plan hebt. Gewoon niet. Je hoofd is er om te creëren, nieuwe dingen te bedenken, te genieten, verbanden te leggen. Maar niet om te onthouden. Daar is het simpelweg niet goed in. Om het dan toch voor elkaar te krijgen, schiet het in de kramp om maar niets te vergeten. Met als resultaat een druk en vol hoofd. 

Kies daarom voor een externe harde schijf, bijvoorbeeld Notion of de Flow Planners. Creëer een systeem waarop jij kunt vertrouwen, zodat je hoofd weer vrij kan creëren.

2. Maak een goede planning

Wanneer alles op papier of digitaal staat, kan het alsnog overweldigend aanvoelen. De hoeveelheid taken is nog steeds enorm, maar is dat wel echt zo? Het maken van een goede planning die stuurt op het realiseren van je doelen, geeft je echt inzicht. 

Op basis hiervan kan je keuzes maken, prioriteiten stellen en heb je inzicht hoe lang je naar verwachting nodig hebt om al je plannen uit te voeren. 

3. Kom in actie

Niets is zo onrustgevend als het maken van een planning die je niet opvolgt. Zorg er daarom voor dat je deze planning uitvoert. Ongeacht de weerstand die je voelt bij de uitvoering hiervan. Wanneer je namelijk je planning zo inricht en uitvoert dat je altijd kiest voor je prioriteiten, zet je stappen in de richting van het realiseren van jouw dromen en doelen.

Dit zorgt instant voor meer rust. Het niet nakomen van afspraken met jezelf is één van de grootste stressfactoren. Tijd dus om in actie te komen en je belangrijkste taken uit te voeren, zodat jij ‘s avonds op de bank kunt zitten in de wetenschap dat je nooit alles kunt doen, maar jij wel hebt gekozen voor de belangrijkste taken.

4. Zoek de rust actief op

Wandelen in de natuur, een goed gesprek met een vriendin of sporten. Om rust in je hoofd te ervaren, is het belangrijk dat je manieren ontdekt én toepast die jou helpen bij het actief opzoeken van de rust in je hoofd. Loskomen van wat moet en opgaan in het moment dragen eraan bij dat je meer rust ervaart.

Gelukshormonen komen vrij en stresshormonen worden afgebroken. Dit zorgt ervoor dat je los komt te staan van wat moet. Nieuwe creatieve ideeën en oplossingen ontstaan in deze momenten.

Wil je de cyclus tot rust rond maken? Dan verwerk je je nieuwe ideeën en oplossingen weer in je dumplist, verwerkt dit in je planning, past je acties hierop aan en je zoekt wederom de rust op.

Misschien vind je dit ook interessant!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *