De 4 stappen voor een positieve houding en geest.

De 4 stappen voor een positieve houding en geest.

Vorige week schreef ik al over de manieren om uit je hoofd te komen en in het nu. Vandaag wil ik nog een stapje verder gaan, want hoe creëer je nu een positieve houding. Hier wordt soms nogal makkelijk over gedaan. “Gewoon positief denken”, of “gewoon je aandacht ergens anders op richten”.
Dit klinkt allemaal leuk en aardig, maar het kan in de praktijk soms erg lastig zijn! Hieronder deel ik de vier praktische stappen richting een positieve houding en geest. Voor het beste resultaat is het belangrijk hier dagelijks mee bezig te zijn!

Quote: Bad attitude

 

We hebben allemaal wel eens last van negatieve (niet helpende) gedachtes. Wanneer dit de boventoon voert, dan beïnvloed dit je leven op een manier die je waarschijnlijk niet als heel prettig ervaart. Maar er is hoop! Jij bent de baas over je eigen gedachten! Wanneer je dit echt beseft en voelt weet je ook dat alles mogelijk is!

Weet je dat maar liefst 96% van onze gedachtes onbewust zijn? Slechts 4% van onze gedachten zijn bewust. Wanneer je je bewust bent van je gedachten en je ervaart dat deze negatief zijn, moet je dan eens bedenken hoeveel van onze onbewuste gedachten negatief zijn. Wanneer je je gedachten wilt veranderen is het belangrijk om te beginnen bij je bewuste gedachten.

 

Stap 1: Vind jouw innerlijke drijfveer

Wie mij al wat langer kent weet dat ik de “waarom” de allerbelangrijkste vraag vind.
De allereerste en meest belangrijke stap in het veranderen van je houding is daarom de wil om te veranderen! Mensen kunnen nog zo vaak zeggen dat je moet veranderen, wanneer jij niet wilt veranderen zal er niets gebeuren. Vergelijk het met stoppen met roken of afvallen. Anderen kunnen ontzettend hard roepen en schreeuwen dat je moet stoppen of dat je minder moet snoepen, maar wat is dit waard… Dit voelt alleen maar als een veroordeling voor de ontvanger en het zal echt niet bijdragen aan zijn/haar innerlijke motivatie. Zo werkt het ook met mindset. Alleen jij kan dit bepalen, niemand anders.
Natuurlijk is het nu heel makkelijk om te roepen; “ik wil veranderen, ik wil een positieve mindset”. Maar waarom wil jij veranderen? Wat is jouw innerlijke drijfveer om te veranderen?

Wanneer ik naar mezelf kijk ligt mijn grootste motivator bij mijzelf. Ik heb er zelf enorm veel last van wanneer ik in de niet helpende gedachten zit. Ik wil dan productief werken, maar dat lukt me niet. Ik wil leuke dingen doen met de kinderen, maar kan mezelf hier niet toe motiveren. Ik wil ‘s avonds met een tevreden en ontspannen gevoel terugkijken op de dag, maar ik voel alleen maar een last. Ik wil andere mensen motiveren en inspireren, maar dit kan niet wanneer ik mezelf alleen maar in de weg zit.

Dit zijn voor mij redenen om te willen veranderen! Hier zal ik alles aan doen om te bereiken.
Stap 1 is daarom ook, vind jouw innerlijke drijfveer.

Stap 2: Wees bewust van je gedachten

Als je weet waarom je wilt veranderen is het belangrijk om je bewust te worden van je gedachten. Wat denk je? Welke helpende en niet helpende gedachten heb jij? Om het wat makkelijker te maken heb ik een aantal niet helpende gedachten voor jou op een rijtje gezet. Er zijn nog veel meer manieren om negatief te denken, maar het wordt teveel om alle vormen van negatief denken, met de daarbij horende voorbeelden, hier uit te schrijven.

– “Ik kan het niet….”
– “Ik ben niet goed genoeg…”
– “Het gaat met toch niet lukken…”
– “Het moet maar…”
– “Ik snap wel dat Anne het wel kan, moet je zien hoe slim zij is…”
– “Ik ben zo de fout ingegaan toen…”
– “Ik heb dat niet fout gedaan! Dat was Henk zijn schuld…”
– “Ik ben echt bang dat ik dat niet goed kan…”

Komen deze gedachten jou bekend voor? Heb jij ze ook weleens? Het geeft niet! We zijn hier niet om te vingerwijzen, ook niet naar onszelf. In stap 1 heb je alleen voor jezelf vastgesteld waarom je wilt veranderen. In stap 2 gaan we voor bewustwording. Probeer je gedachten bewust te herkennen.

 

Stap 3: Voed je geest met positiviteit

Wist je dat onderzoek heeft aangetoond dat de gedachten van gezonde, blije en vrolijke mensen ook nog zo’n 70% negatief is? Nee? Ik tot voor kort ook niet. Echt bizar als je dat beseft.. Mijn eerdere streven was om alleen nog maar positief te denken, maar dit is dus totáál niet realistisch. Dus… voordat je in een mineur komt, omdat je jezelf betrapt op een negatieve gedachten… It’s part of the game. Niets om je zorgen over te maken.

Maar wat je wél kan doen is je mind zoveel mogelijk voeden met deze helpende gedachten. Dit kan op heel veel verschillende manieren, maar het is zo belangrijk om jezelf te omringen met mensen die je opliften.

– You’re The Average Of The Five People You Spend The Most Time With –  Jim Rohn.

Jim Rohn zegt dit heel mooi en misschien is het gelijk om een goed moment om stil te staan en te kijken naar jou “circle of five”.

Jezelf omringen met anderen mensen kan in real life. Je vrienden en je familie zijn vaak de belangrijkste circle. Maar ook door middel van een specifiek medium kan je connecten met iemand. Denk aan podcasts, webinars, boeken, vlogs, blogs en nog veel meer. De wereld waar we nu in leven geeft ons altijd, 24/7, toegang tot informatie. Ook tot de informatie die ons zal helpen om onze mind positief te beïnvloeden. En door al deze vormen van inspiratie kan je zelf datgene kiezen wat echt bij jou past. Hou je van lezen en wil je de theoretische kennis, pak dan een goed boek.
Wil je liever je ogen kan sluiten en focussen op een stem pak dan een podcast of een audioboek. Het belangrijkste in deze is, doe wat goed voelt voor jou en doe het dagelijks! Zelf spendeer ik hier minimaal een half uur per dag aan (bij voorkeur meer). Dit doe ik vaak ondertussen dat ik bezig ben met koken, huishouden of andere kleine zakelijke taken. Ik schreef hier ook over in de blog over het belang van positieve mensen op je heen.

 

Stap 4: Van theorie naar praktijk

Nu gaat het echt beginnen. Je hebt nu helder waarom je wilt veranderen, je probeert bewust te zijn van je gedachten en je hebt een kring van mensen om je heen die je gedachten helpen beïnvloeden. Nu wordt het tijd voor wat praktische stappen.

Wanneer je een gedachte hebt is het belangrijk om eerst weer bewust te zijn van het feit of het een helpende of niet helpende gedachte is. Wanneer het een helpende gedachte is, top! Ook heel mooi om daar bij stil te staan.
Wanneer het een niet helpende gedachte is ga je deze omzetten naar een helpende gedachte.

Voorbeeld;
“Ik heb het zo ontzettend druk, ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen”.

Dit is een niet helpende gedachten. Je kan dan twee dingen doen om de gedachte om te zetten in een helpende gedachte. Optie 1 is om dit te veranderen in een gedachte zoals: “Ik heb tijd zat, dat gaat helemaal goed komen.”
Leuk wanneer je echt tijd genoeg hebt, maar wanneer je iets minder tijd hebt is het belangrijk om eerst na te gaan of hetgeen je mogelijk wilt gaan doen wel écht jou prioriteit heeft. Is het antwoord hierop nee, dan kan je je gedachten veranderen in “Ik heb de tijd, maar het heeft geen prioriteit, ik laat dit voorbij gaan.”

Wanneer het wel prioriteit heeft is het belangrijk om kritisch naar je eigen planning te kijken. Heeft alles wat jij op een dag doet wel prioriteit of verlies je soms een uur van de dag (of meer…) aan doelloos door Facebook heen scrollen? Kan jij je tijd wellicht efficiënter indelen, of moet je dit gewoon echt even inplannen, zodat je er tijd voor vrij maakt?
Door je gedachten op deze manier te analyseren kom je met een oplossing die jou verder gaat helpen.

Dit kost tijd en vergt heel veel oefening. Zie negatieve gedachten ook niet als faalmomenten (niet helpend), maar als leermomenten (helpend)! Weet waarom je wilt veranderen (stap 1) en ga daar keihard mee aan de slag.

Ben je hier al mee bezig en heb jij ook mensen in jouw omgeving die jou inspireren? Laat het weten hieronder in de comments!

 

Geen reactie's

Geef een reactie